Co to jest SEO

Szukając czegoś w sieci, pewnie zwróciłeś/zwróciłaś już uwagę, że kolejność wyników w wyszukiwarkach jest różna w zależności od tego z której z nich korzystamy. Jeśli nie, wyszukaj hasło „SEO” w kilku dużych wyszukiwarkach, np. w google.com, yahoo.com i bing.com. Kolejność wyników różni się. Co na to wpływa? Oto magia SEO.

Potrzeba pozycjonowania stron pojawiła się wraz z pierwszymi wyszukiwarkami internetowymi (lata 90. ubiegłego wieku). Początkowo wyszukiwarki brały pod uwagę tylko słowa kluczowe pojawiające się w nagłówkach. Im bardziej jednak rozrastała się sieć, tym algorytmy wyszukiwania stawały się trudniejsze do zmanipulowania.

SEO to akronim nazwy Search Engine Optimization. W tłumaczeniu na język polski określenie to oznacza optymalizację stron pod kątem wyszukiwarek internetowych. Optymalizacja strony polega na stosowaniu zabiegów, które pozwolą na ustalenie jak najwyższej pozycji danej strony w wynikach wyszukiwarek.

Obecnie algorytmy wyszukiwarek, odpowiedzialne za kolejność prezentowania wyników, biorą pod uwagę nawet kilkaset czynników strony i poddawane są ciągłym modyfikacjom.

Wyszukiwarki, żeby dostarczyć swoim użytkownikom najbardziej wartościowych odpowiedzi, korzystają z systemu, dzięki któremu mogą w ułamku sekundy przeanalizować wszystkie zawarte w sieci informacje i wybrać te, które najlepiej odniosą się do twojego zapytania.

Każda wyszukiwarka ustala swój własny algorytm, według którego funkcjonuje i który regularnie modyfikuje. Dla przykładu, Google w swoim algorytmie ujmuje ponad 200 czynników. A w tym roku zamierza wprowadzić do niego aż 500 (!) poprawek.

seo

Warto też podkreślić, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym i wymaga nieustannego „doglądania”. Zmiany wprowadzane przez wyszukiwarki mogą wywrócić cały dotychczasowy ranking stron do góry nogami.

Tak więc, żeby strona znalazła się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce musi posiadać elementy, które wyszukiwarka ta bierze pod uwagę, ustalając ranking wyników. Są to, między innymi:

słowa – strona powinna zawierać jak najwięcej słów kluczowych, to znaczy fraz, które wpisują w wyszukiwarkę internauci. Słowa kluczowe powinny być oczywiście związane z tematem tekstu. Naszpikowanie tekstu słowami kluczowymi, niezwiązanymi z treścią jest niedozwolone, może zostać łatwo wykryte i ukarane przez wyszukiwarkę.

tytuły – każda strona w sieci ma swój oficjalny, ukryty w kodzie, tytuł. Wyszukiwarki zwracają dużą uwagę na tytuły. Powinny one do pewnego stopnia podsumowywać treść witryny.

linki prowadzące do strony (ich ilość i jakość) – jeśli jedna strona poleca (linkuje) drugą, oznacza to, że strona ta udostępnia wartościowe informacje. Im więcej rekomendacji posiada dana witryna, tym bardziej wartościowa wydaje się z punktu widzenia wyszukiwarki. Z jeszcze jednym zastrzeżeniem – rekomendacje od uznanych witryn są wyżej cenione przez wyszukiwarki.

reputacja – im więcej witryn powołuje się na daną stronę, tym wyższa, według założeń algorytmu wyszukiwarek, jest jej jakość. Z tym, że rekomendacja od strony, mającej ugruntowaną pozycję, ma większe znaczenie niż ta, od strony mniej popularnej.

Optymalizacja stron internetowych staje się coraz popularniejszym zabiegiem marketingowym, wybieranym przez przedsiębiorców dla poprawienia wyników sprzedaży. Nie można jednak wymagać cudów. Nawet najlepszy specjalista od SEO nie jest w stanie sprawić, by przeciętna strona o obiektywnie niskiej użyteczności, słabej jakości tekstu, etc. przyniosła jej właścicielowi zyski liczone w milionach. Żeby pozycjonowanie miało szansę odnieść oczekiwane rezultaty, witryna musi być odpowiednio przygotowana. Najlepiej byłoby nawet, gdyby specjalista do spraw SEO uczestniczył już w etapie projektowania architektury strony.