Co to jest WEB 2.0

WEB 2.0 to serwisy internetowe, które zaczęły powstać po 2001 r. Opierają się one na treściach generowanych przez użytkowników wybranego serwisu.

WEB 2.0 nie stanowi nowej World Wide Web czy Internetu (wbrew numeracji wersji oprogramowania), lecz jest innym sposobem na wykorzystanie dotychczasowych zasobów sieci internetowej. Powszechnie zauważa się, iż serwisy WEB 2.0 zmieniają sposób postrzegania interakcji pomiędzy właścicielami serwisu oraz jego użytkownikami, oddając jednocześnie w ręce internautów tworzenie większości ukazującej się na WEB 2.0 treści.

Sposób funkcjonowania WEB 2.0 miał istotny wpływ na rozwój wielu aplikacji internetowych, serwisów społecznościowych oraz blogosfery. Przyczynił się on m.in. do spopularyzowania serwisów internetowych opierających się na mechanizmie bloga i wiki.

Strony WEB 2.0 często korzystają z nowych technik, w tym m.in. AJAX, SOAP, XHTML, RDF, XUL, kanałów RSS i Atom. Propagują one także usługi sieciowe.

Cechy WEB 2.0 można podzielić na:

  • techniczne (używanie nowej technologii, wykorzystanie mechanizmu blogów i wiki, udostępnianie interfejsów XML, umożliwiających innym programom oraz stronom korzystanie z informacji zawartych na WEB 2.0)
  • społeczne (używanie folksonomii, wykorzystanie otwartych licencji typu Creative Commons, a także kolektywnej inteligencji i efektów sieciowych, możliwość nawiązywania kontaktów, generowanie treści przez użytkowników, powstawanie rozbudowanych społeczności wokół serwisów)
  • wyglądu (zaokrąglenia, gradienty, duże czcionki, pastelowe barwy, przejrzystość, prostota)

Nazwę WEB 2.0 rozpowszechniły w 2004 r. firmy O`Reilly Media oraz MediaLive International. Twórcy tych serwisów internetowych chcieli, aby sieć WWW dawała internautom jak największą możliwość integracji i interakcji oraz pozwalała na użytkowanie spersonalizowanych stron przez internautów na całym świecie. W funkcjonowaniu WEB 2.0 najważniejsi są użytkownicy internetu, ponieważ to właśnie oni dostarczają całą zawartość serwisów (m.in. zdjęcia, linki, pliki wideo) oraz tworzą współpracującą ze sobą społeczność użytkowników.

WEB 2.0 często określa się mianem serwisu „dynamicznego” ze względu na duże interakcje między członkami społeczności. Użytkownicy mogą budować sieć kontaktów, zapraszać znajomych, wysyłać prywatne wiadomości, a także korzystać ze sprawniejszego przepływu informacji odbywającego się za pomocą grup dyskusyjnych i forów.

Pierwsze społeczności internetowe powstały na początku XXI w. w USA. Były to tribe.net i friendster.com, a potem MySpace. W Polsce pojawiły się one w 2004 r. (pierwszym było grono.net) i od tej pory rozwijają się w bardzo szybkim tempie. Dziś WEB 2.0 zdominowała sieć i zepchnęła tzw. statyczne portale na dalszy plan.

Serwisy WEB 2.0 pozwalają na realizację rozrywkowych i zawodowych celów ich użytkowników, a także na wymianę doświadczeń i współpracę między nimi. Ponadto koszty tworzenia i utrzymania portali internetowych WEB 2.0 są dosyć tanie, a czas ich powstawania jest niedługi. Można stwierdzić, że stanowią one nowy etap w historii globalnej sieci i kolejną generację witryn internetowych.