Co to jest SEM

Marketing w branży internetowej staje się coraz bardziej popularny. Dzieje się tak za sprawą rozwoju tegoż rynku, zarówno na świecie, jak i w Polsce. Jednym z ważniejszych terminów w tym zakresie jest SEM, które wiąże się z naturalnym wyszukiwaniem internetowym lub z płatnymi linkami.

SEM (ang. Search Engine Marketing) to nazwa marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Opiera się on na działaniach promocyjnych obejmujących m.in. pozycjonowanie, optymalizację stron WWW czy kampanie linków sponsorowanych. Działania te zapewniają jak najlepsze pozycje danego serwisu w wynikach wyszukiwania dotyczących wybranych słów (fraz kluczowych) wpisywanych w zapytaniu danej wyszukiwarki przez użytkownika. Wyszukiwarka internetowa spełnia tu rolę kanału komunikacji. SEM wykorzystuje jej potencjał w celu dotarcia, zainteresowania i pozyskania internautów, będących potencjalnymi klientami.

sem

Ta forma reklamy internetowej oparta jest o używanie odpowiednich metod i narzędzi do ściągnięcia jak największej liczby internautów potencjalnie zainteresowanych wybranymi produktami, usługami, informacjami powstała w późnych latach 90. Sam termin SEM wprowadził w 2001 roku Danny Sullivan. Dziś SEM stanowi najprostszy i najefektywniejszy sposób dotarcia do wybranej grupy docelowej internautów.

Marketing w wyszukiwarkach często opisuje się za pomocą równania SEM=SEO+PPC, gdzie SEO (Search Engine Optimization) to inaczej tzw. „pozycjonowanie”, natomiast PPC (Pay Per Click)- płatne za kliknięcie w link, przekierowania użytkownika. Oznacza to, że promocja w wyszukiwarkach internetowych realizowana jest właśnie za pomocą tych dwóch kategorii.

SEO jest procesem długofalowym. Najczęściej do pierwszych efektów optymalizacji dochodzi nawet po kilku tygodniach czy miesiącach. Termin ten oznacza przeprowadzanie takich działań marketingowych, żeby dana strona WWW była na bardzo wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwarki.

PPC, czyli kampanie płatnych odnośników to różnego rodzaju linki oraz boksy sponsorowane, które emituje się na czołowych bądź wyróżnionych miejscach stron wynikowych. Odnoszą się one do danego słowa lub frazy. Tego rodzaju reklama najczęściej wyświetlana jest po prawej stronie wyników wyszukiwania (ustawiona w kolumnie jako jeden wynik pod drugim, w postaci boksów reklamowych) lub pojawia się nad wynikami jako link reklamowy. PPC jest bardzo elastycznym narzędziem , ponieważ daje możliwość szybkiego uruchomienia kampanii, a także modelowania haseł czy fraz i wysokości \"bidów\", czyli maksymalnych cen za kliknięcie.

Marketing w wyszukiwarkach internetowych daje wiele korzyści. Zapewnia on przede wszystkim:

  • Efektywność (najkorzystniejszy stosunek efektów do poniesionych inwestycji)
  • Przyjazność reklamy (wg badań to najprzyjemniejsza i najbardziej akceptowalna reklama dla użytkownika internetu; nie narzuca się, a w przypadku pozycjonowania-wielu internautów nawet nie zdaje sobie sprawy z jej istnienia)
  • Targetowanie (nakierowanie na określone słowa kluczowe sprawia, że reklama dociera do potencjalnie najbardziej zainteresowanych nią internautów)

Największą zaletą SEM jest możliwość odniesienia sporych korzyści w bardzo krótkim czasie (dzięki reklamowym boksom i linkom) lub w nieco dłuższym (pozycjonowanie strony WWW). Intensywnością reklamy, w zależności od preferencji, można dowolnie sterować.