Social media marketing

Social Media Marketing (SMM) to działania marketingowe czy sprzedażowe wykorzystujące sieci społecznościowe, blogi, serwisy wiki bądź innego rodzaju kanały, które pozwalają na wspólne interakcje użytkowników. Polegają one na tworzeniu treści oraz jej promocji w obrębie społeczności internetowych. Terenem tych działań są serwisy uniwersalne (np. Twitter czy Facbook), a także serwisy branżowe, tematyczne i biznesowe. Treści pojawiające się na nich muszą przyciągać uwagę internautów i zachęcać do dzielenia się nimi ze swoimi znajomymi. Materiały biznesowe, które jeden użytkownik przesyła drugiemu, a tym samym - pochodzące z zaufanego źródła, posiadają wyższy wskaźnik wiarygodności.

Umieszczanie lub wymiana artykułów, obrazów bądź filmów na blogach, serwisach społecznościowych to forma komunikacji z potencjalnymi klientami i jednocześnie pośrednia promocja danej firmy. SMM różni się od tradycyjnych mediów tym, że każdy może komentować i publikować, a tym samy zaciera się różnica pomiędzy twórcą a czytelnikiem. Ponadto narzędzia Social Media Marketing są łatwo dostępne dla wszystkich, a informacje są znacznie szybciej dostarczane użytkownikom. Tego rodzaju media nie są poddawane kontroli, jak dzieje się w przypadku tych tradycyjnych, a treści przez nich ujawniane są praktycznie nie do usunięcia. Korzystanie przez różne marki z SMM daje im możliwość zwrócenia na siebie uwagi odbiorcy i wspomaga relacje klient-firma.

facebook

Według badań najpopularniejszymi narzędziami używanymi w SMM są: Facebook (polski odpowiednik- „Nasza klasa”), Twitter, Blogi i LinkedIn. Dają one firmom możliwość autopromocji z potencjalnym zasięgiem milionów odbiorców oraz zapewniają wygodne mechanizmy dzielenia się treścią.

Korzyściami osiąganymi dzięki marketingowi społecznościowemu są:

  • błyskawiczne efekty
  • ekspozycja wizerunku danej firmy na serwisach społecznościowych
  • pomoc w podniesieniu pozycji w wyszukiwarkach internetowych i tworzenie wartościowych leadów
  • bezpośredni dostęp do wybranej grupy docelowej
  • zauważalne zmniejszenie kosztów związanych z działaniami marketingowymi
  • możliwość zastosowania marketingu wirusowego
  • pozyskiwanie partnerów handlowych
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej
  • obecność danej firmy w najpopularniejszych serwisach społecznościowych

Social Media Marketing to przede wszystkim angażowanie niewielkich środków pieniężnych, osiągając jednocześnie zdumiewające efekty akcji promocyjnej. Wiele firm nazywa tę pośrednią promocję „kurą znoszącą złote jajka” i twierdzi, że jeśli nie uczestniczy się w tego rodzaju konwersacjach, to się nie istnieje. Potwierdzają to badania, z których wynika, iż co najmniej połowa użytkowników serwisów społecznościowych nawiązuje wartościowe relacje z markami. Choć SMM to stosunkowo nowa dziedzina marketingu i nie do końca zdefiniowana, to jednak w bardzo szybkim tempie zyskuje ona zwolenników i z każdym dniem staje się coraz bardziej popularna.